”Det är bara stress” – ett förödande resonemang

Innan min kropp sa ifrån på allvar och jag utvecklade ett utmattningssyndrom sökte jag vård ett flertal gånger med diverse psykosomatiska symptom. Då förstod jag ju inte att man kunde få så allvarliga symptom av stress. Jag kan idag bli irriterad när jag hör läkare uttala orden ”det är bara stress” för det fick jag höra flera gånger och på ett väldigt märkligt sätt. Som att stress inte alls ska tas på allvar och att jag bara var löjlig eller dramatisk. En läkare som uttrycker sig så och har den inställningen tappar idag allt mitt förtroende för det är inte alls ”bara”. Hur en utbildad läkare kan uttrycka sig så med dagens kunskap om stress och dess allvarliga hälsorisker är för mig en gåta.

Idag vet vi att stress ökar risken för ett flertal allvarliga åkommor. Det är vedertaget fakta om dess risker och vi vet hur allvarligt det kan sluta när stressen blivit kronisk. För att inte tala om hur allvarliga utmattningssyndrom kan bli. Det finns många människor därute som varit sjukskrivna i åratal. En läkare måste väl känna till detta tänker jag.

Jag hade önskat att en läkare hade förklarat riskerna för mig och uppmärksammat mig på att det är varningstecken när stressen tar fysiska uttryck. Självklart är det mitt ansvar att ta hand om mig själv och ta ansvar för min kropp, men en läkare hade kunnat bidra med kunskap när jag saknade den. Nu blev det ett litet gnälligt inlägg men jag ville dela med mig utav mina tankar. Låt ingen intala dig att stress är att vara löjlig eller att det inte är något att ta på allvar. Du är värd att tas på allvar och ta väl hand om dig! 

Annonser

Hantera dåliga minnen

Vi alla har dåliga minnen i bagaget, men för vissa av oss blir dessa minnen återkommande och plågsamma. För mig kommer dessa minnen ofta vid sänggående och när jag inte kan sova, då börjar tankarna snurra runt och gamla händelser återspela sig. Det finns dock ett väldigt bra synsätt på detta som jag på senare tid lärt mig och som hjälper omedelbart med en oslagbar effektiv frihet. Den kan tyckas vara simpel men den ska inte underskattas. 

För såhär är det: 

Dina minnen tillhör den förflutna historien.  De har redan passerat. Det finns ju ingenting kvar av dessa minnen förutom en tankekonstruktion i din hjärna. Det är allt. Genom att lära sig det och komma underfund med att du är observeraren och inte dina tankar så släpper man också taget. Nästa gång minnet dyker upp och du får ångest eller blir stressad, för det blir vi då hjärnan och stressystemet inte gör skillnad på verklighet eller tankekonstruktion, så observera bara tanken och avdramatisera den. Behandla den som vilken tanke som helst i ditt tankeflöde. Det är bara en tanke och det finns inget annat kvar av detta minne. Börja släpp bagaget och känn friheten av att dessa minnen är något så litet som en tanke som du genom att avdramatisera kommer tänka mindre och mindre på med tiden. Ta till dig tryggheten och friheten i det. Du behöver inte grubbla på något som aldrig kommer återspela sig i verkliga livet under exakt samma omständigheter. 

Lite Ernst och Valdoxan

Varit på lab idag och lämnat obligatoriska blodprover inför en medicin som heter Valdoxan. Det är en antidepressiv medicin som ska vara effektiv mot sömnproblem; något jag periodvis har rätt stora problem med. Zinket har dock förbättrat själva djupsömnen, vilket jag är jättetacksam för, men skulle vilja lösa insomnandet. Valdoxan är en ganska simpel medicin på det viset att den aktiverar relativt få receptorer, och inte serotonin utan framförallt melatonin och noradrenalin till skillnad från SSRI. I teorin skulle färre receptorer tala för mindre risk för biverkningar om man är lite känslig som jag är. Återstår att se om den är något att hänga i julgranen, men det är dags att testa medicin i alla fall. Kanske kan vara en liten krycka på vägen.

Istället för fula bilder på lab delar jag med mig av lite roligare bilder på vad jag gjorde efteråt – körde lite Ernst Kirchsteiger. Han kan det där med mindfulness han. Skulle gärna åka på retreat till Ernst. Varit en rätt mysig dag och känner mig rätt hoppfull just nu.

Låten som möjliggör upp till 65% mindre stress och ångest

Det här är den mest avkopplande låten någonsin, inte enligt mig, utan enligt forskare inom neuroscience. Den måste jag ju självklart dela med mig av till er. Den är framtagen med hjälp av ljudterapeuter och har genomgått vetenskapliga tester. Enligt Dr. David Lewis-Hodgson på Mindlab International, som genomförde studierna, nådde testpersonerna högre nivå av avslappning med denna låt än någon annan låt gjort. 

Att lyssna på den resulterade faktiskt i en 65-procentig minskning av deltagarnas totala ångest, samt en 35 procent minskning av deras vanliga mätbara fysiologiska vilostatistik enligt brittiska Telegraph

Berätta gärna vad ni tyckte! Den fungerade väldigt bra att lägga sig i soffan en stund med och varva ner med tycker jag. 

Symptom på stress och ångest

Nedan följer en lista på de flesta symptom jag haft eller har på grund utav stress eller ångest. Ett tag var jag övertygad om att jag hade alla möjliga hemska sjukdomar så som MS eller cancer. Varenda gång var jag så övertygad; när jag hittade en sjukdom var det som att alla bitar föll på plats. Stress och ångest kan ge många neurologiska symptom. Men nej, det var ”bara” stress och/eller ångesten.  Sjukvårdens symptomlista för stress och utmattning är enligt egen erfarenhet och att lyssna på andra inte på långa vägar komplett.

  • VIBRATIONSKÄNSLA
  • SVIMNINGSKÄNSLA
  • TINNITUS
  • INTRYCKSKÄNSLIGHET
  • IRRITABILITET
  • SÖMNSVÅRIGHETER
  • DIMSYN
  • DEPERSONALISATION
  • HÖG PULS
  • HJÄRTKLAPPNINGAR
  • SVÅRT ATT FINNA ORD
  • LJUS- OCH LJUDKÄNSLIGHET
  • KONCENTRATIONSSVÅRIGHETER
  • MINNESPROBLEM
  • MUSKELSPÄNNINGAR
  • SVÅRT ATT ANDAS
  • TRYCKKÄNSLA HUVUD
  • MUSKELRYCKNINGAR
  • STICKNINGAR
  • OVERKLIGHETSKÄNSLOR
  • DOMNINGAR
  • LJUSBLIXTAR
  • RYCK I ÖGAT
  • KLUMPKÄNSLA HALS
  • YRSEL
  • KÄNSLA AV MUSKELSVAGHET
  • FÖRVIRRING

Morgontankar och kludd

img_0125

Började dagen med en obligatorisk kopp kaffe och lite kludd i min målarbok. Det är faktiskt rogivande att få vara lite kravlöst kreativ ibland. Min ångest är ju oftast jobbigast på morgonen när stresshormonet kortisol är naturligt högre. Zink har dock förbättrat det. Passade också på att måla naglarna så man har något roligt att titta på. Har haft väldigt dåligt med tålamod senaste dagarna – nu vill jag bli frisk(are)! Framförallt vill jag att hjärndimman ska bli mildare även på dåliga dagar. De dagarna då hjärndimman lättar är som julafton; man blir euroforisk och det talar väl också för hur pass påfrestande den är att leva med.

Har kommit på en hel del intressanta saker jag vill ta upp på bloggen framöver så kom gärna tillbaka och titta då och då. Har gjort en del fynd längs vägen vad gäller psykisk ohälsa som kommer dyka upp här och kommer fortsätta testa och utvärdera för ett ökat välmående och mindre stress och ångest.

”Det är bara stress” – Ett förödande resonemang

Innan min kropp sa ifrån på allvar och jag utvecklade ett utmattningssyndrom sökte jag vård ett flertal gånger med diverse psykosomatiska symptom. Då förstod jag ju inte att man kunde få så allvarliga symptom av stress. Jag kan idag bli irriterad när jag hör läkare uttala orden ”det är bara stress” för det fick jag höra flera gånger och på ett väldigt märkligt sätt. Som att stress inte alls ska tas på allvar. En läkare som uttrycker sig så och har den inställningen tappar idag allt mitt förtroende för det är inte alls ”bara”. Hur en utbildad läkare kan uttrycka sig så med dagens kunskap om stress och dess allvarliga hälsorisker är för mig en gåta.

Idag vet vi att stress ökar risken för ett flertal allvarliga åkommor. Det är vedertaget fakta om dess risker och vi vet hur allvarligt det kan sluta när stressen blivit kronisk. För att inte tala om hur allvarliga utmattningssyndrom kan bli. Det finns många människor därute som varit sjukskrivna i åratal. En läkare måste väl känna till detta tänker jag.

Jag hade önskat att en läkare hade förklarat riskerna för mig och uppmärksammat mig på att det är varningstecken när stressen tar fysiska uttryck. Självklart är det mitt ansvar att ta hand om mig själv och ta ansvar för min kropp, men en läkare hade kunnat bidra med kunskap när jag saknade den. Nu blev det ett litet gnälligt inlägg men jag ville dela med mig utav mina tankar.