”Det är bara stress” – ett förödande resonemang

Innan min kropp sa ifrån på allvar och jag utvecklade ett utmattningssyndrom sökte jag vård ett flertal gånger med diverse psykosomatiska symptom. Då förstod jag ju inte att man kunde få så allvarliga symptom av stress. Jag kan idag bli irriterad när jag hör läkare uttala orden ”det är bara stress” för det fick jag höra flera gånger och på ett väldigt märkligt sätt. Som att stress inte alls ska tas på allvar och att jag bara var löjlig eller dramatisk. En läkare som uttrycker sig så och har den inställningen tappar idag allt mitt förtroende för det är inte alls ”bara”. Hur en utbildad läkare kan uttrycka sig så med dagens kunskap om stress och dess allvarliga hälsorisker är för mig en gåta.

Idag vet vi att stress ökar risken för ett flertal allvarliga åkommor. Det är vedertaget fakta om dess risker och vi vet hur allvarligt det kan sluta när stressen blivit kronisk. För att inte tala om hur allvarliga utmattningssyndrom kan bli. Det finns många människor därute som varit sjukskrivna i åratal. En läkare måste väl känna till detta tänker jag.

Jag hade önskat att en läkare hade förklarat riskerna för mig och uppmärksammat mig på att det är varningstecken när stressen tar fysiska uttryck. Självklart är det mitt ansvar att ta hand om mig själv och ta ansvar för min kropp, men en läkare hade kunnat bidra med kunskap när jag saknade den. Nu blev det ett litet gnälligt inlägg men jag ville dela med mig utav mina tankar. Låt ingen intala dig att stress är att vara löjlig eller att det inte är något att ta på allvar. Du är värd att tas på allvar och ta väl hand om dig! 

Hantera dåliga minnen

Vi alla har dåliga minnen i bagaget, men för vissa av oss blir dessa minnen återkommande och plågsamma. För mig kommer dessa minnen ofta vid sänggående och när jag inte kan sova, då börjar tankarna snurra runt och gamla händelser återspela sig. Det finns dock ett väldigt bra synsätt på detta som jag på senare tid lärt mig och som hjälper omedelbart med en oslagbar effektiv frihet. Den kan tyckas vara simpel men den ska inte underskattas. 

För såhär är det: 

Dina minnen tillhör den förflutna historien.  De har redan passerat. Det finns ju ingenting kvar av dessa minnen förutom en tankekonstruktion i din hjärna. Det är allt. Genom att lära sig det och komma underfund med att du är observeraren och inte dina tankar så släpper man också taget. Nästa gång minnet dyker upp och du får ångest eller blir stressad, för det blir vi då hjärnan och stressystemet inte gör skillnad på verklighet eller tankekonstruktion, så observera bara tanken och avdramatisera den. Behandla den som vilken tanke som helst i ditt tankeflöde. Det är bara en tanke och det finns inget annat kvar av detta minne. Börja släpp bagaget och känn friheten av att dessa minnen är något så litet som en tanke som du genom att avdramatisera kommer tänka mindre och mindre på med tiden. Ta till dig tryggheten och friheten i det. Du behöver inte grubbla på något som aldrig kommer återspela sig i verkliga livet under exakt samma omständigheter. 

Lite Ernst och Valdoxan

Varit på lab idag och lämnat obligatoriska blodprover inför en medicin som heter Valdoxan. Det är en antidepressiv medicin som ska vara effektiv mot sömnproblem; något jag periodvis har rätt stora problem med. Zinket har dock förbättrat själva djupsömnen, vilket jag är jättetacksam för, men skulle vilja lösa insomnandet. Valdoxan är en ganska simpel medicin på det viset att den aktiverar relativt få receptorer, och inte serotonin utan framförallt melatonin och noradrenalin till skillnad från SSRI. I teorin skulle färre receptorer tala för mindre risk för biverkningar om man är lite känslig som jag är. Återstår att se om den är något att hänga i julgranen, men det är dags att testa medicin i alla fall. Kanske kan vara en liten krycka på vägen.

Istället för fula bilder på lab delar jag med mig av lite roligare bilder på vad jag gjorde efteråt – körde lite Ernst Kirchsteiger. Han kan det där med mindfulness han. Skulle gärna åka på retreat till Ernst. Varit en rätt mysig dag och känner mig rätt hoppfull just nu.

Låten som möjliggör upp till 65% mindre stress och ångest

Det här är den mest avkopplande låten någonsin, inte enligt mig, utan enligt forskare inom neuroscience. Den måste jag ju självklart dela med mig av till er. Den är framtagen med hjälp av ljudterapeuter och har genomgått vetenskapliga tester. Enligt Dr. David Lewis-Hodgson på Mindlab International, som genomförde studierna, nådde testpersonerna högre nivå av avslappning med denna låt än någon annan låt gjort. 

Att lyssna på den resulterade faktiskt i en 65-procentig minskning av deltagarnas totala ångest, samt en 35 procent minskning av deras vanliga mätbara fysiologiska vilostatistik enligt brittiska Telegraph

Berätta gärna vad ni tyckte! Den fungerade väldigt bra att lägga sig i soffan en stund med och varva ner med tycker jag. 

Symptom på stress och ångest

Nedan följer en lista på de flesta symptom jag haft eller har på grund utav stress eller ångest. Ett tag var jag övertygad om att jag hade alla möjliga hemska sjukdomar så som MS eller cancer. Varenda gång var jag så övertygad; när jag hittade en sjukdom var det som att alla bitar föll på plats. Stress och ångest kan ge många neurologiska symptom. Men nej, det var ”bara” stress och/eller ångesten.  Sjukvårdens symptomlista för stress och utmattning är enligt egen erfarenhet och att lyssna på andra inte på långa vägar komplett.

  • VIBRATIONSKÄNSLA
  • SVIMNINGSKÄNSLA
  • TINNITUS
  • INTRYCKSKÄNSLIGHET
  • IRRITABILITET
  • SÖMNSVÅRIGHETER
  • DIMSYN
  • DEPERSONALISATION
  • HÖG PULS
  • HJÄRTKLAPPNINGAR
  • SVÅRT ATT FINNA ORD
  • LJUS- OCH LJUDKÄNSLIGHET
  • KONCENTRATIONSSVÅRIGHETER
  • MINNESPROBLEM
  • MUSKELSPÄNNINGAR
  • SVÅRT ATT ANDAS
  • TRYCKKÄNSLA HUVUD
  • MUSKELRYCKNINGAR
  • STICKNINGAR
  • OVERKLIGHETSKÄNSLOR
  • DOMNINGAR
  • LJUSBLIXTAR
  • RYCK I ÖGAT
  • KLUMPKÄNSLA HALS
  • YRSEL
  • KÄNSLA AV MUSKELSVAGHET
  • FÖRVIRRING

Morgontankar och kludd

img_0125

Började dagen med en obligatorisk kopp kaffe och lite kludd i min målarbok. Det är faktiskt rogivande att få vara lite kravlöst kreativ ibland. Min ångest är ju oftast jobbigast på morgonen när stresshormonet kortisol är naturligt högre. Zink har dock förbättrat det. Passade också på att måla naglarna så man har något roligt att titta på. Har haft väldigt dåligt med tålamod senaste dagarna – nu vill jag bli frisk(are)! Framförallt vill jag att hjärndimman ska bli mildare även på dåliga dagar. De dagarna då hjärndimman lättar är som julafton; man blir euroforisk och det talar väl också för hur pass påfrestande den är att leva med.

Har kommit på en hel del intressanta saker jag vill ta upp på bloggen framöver så kom gärna tillbaka och titta då och då. Har gjort en del fynd längs vägen vad gäller psykisk ohälsa som kommer dyka upp här och kommer fortsätta testa och utvärdera för ett ökat välmående och mindre stress och ångest.

”Det är bara stress” – Ett förödande resonemang

Innan min kropp sa ifrån på allvar och jag utvecklade ett utmattningssyndrom sökte jag vård ett flertal gånger med diverse psykosomatiska symptom. Då förstod jag ju inte att man kunde få så allvarliga symptom av stress. Jag kan idag bli irriterad när jag hör läkare uttala orden ”det är bara stress” för det fick jag höra flera gånger och på ett väldigt märkligt sätt. Som att stress inte alls ska tas på allvar. En läkare som uttrycker sig så och har den inställningen tappar idag allt mitt förtroende för det är inte alls ”bara”. Hur en utbildad läkare kan uttrycka sig så med dagens kunskap om stress och dess allvarliga hälsorisker är för mig en gåta.

Idag vet vi att stress ökar risken för ett flertal allvarliga åkommor. Det är vedertaget fakta om dess risker och vi vet hur allvarligt det kan sluta när stressen blivit kronisk. För att inte tala om hur allvarliga utmattningssyndrom kan bli. Det finns många människor därute som varit sjukskrivna i åratal. En läkare måste väl känna till detta tänker jag.

Jag hade önskat att en läkare hade förklarat riskerna för mig och uppmärksammat mig på att det är varningstecken när stressen tar fysiska uttryck. Självklart är det mitt ansvar att ta hand om mig själv och ta ansvar för min kropp, men en läkare hade kunnat bidra med kunskap när jag saknade den. Nu blev det ett litet gnälligt inlägg men jag ville dela med mig utav mina tankar.

Att hantera ångest

Jag behöver nog inte förklara hur jobbigt ångest kan vara – det vet ni säkert. Jag har haft problem med ångest även innan utmattning, men det var utmattningen som möjliggjorde en påbörjan till vändning för mig. De första månaderna var ångesten extra fruktansvärd på grund utav alla symtom jag fick. Ångest är ett mycket större problem än depression för mig och har alltid vara en känslomänniska på ett eller annat sätt. Tänkte dela med mig av ett liten övning på hur jag började lära mig hur hjärnan och känslolivet fungerar. Passar bra på morgonen då ångest och stress ofta är som värst på grund utav att kortisolnivån är som högst då.

img_0127Nästa gång du får en ångestattack, försök se det som en möjlighet att testa dig lite försiktigt. Känslor kommer och går helt naturligt; om vi tillåter det. Tänk dig om du blir rädd t.ex. i trafiken – det tar en liten stund för kroppen att släppa känslan. Det är samma system. Så nästa gång du får ångest kan du testa att acceptera den ”okej nu fick jag den här känslan och det är för att … (rädsla, oro)”, titta på klockan och bestäm en tid du ska vänta in och utvärdera sedan känslorna emellan den tiden. T.ex. 2 timmar senare. Försök fokusera på att det är känslor och inte specifikt ångest. Du kommer ganska snart inse att känslorna varierar hela tiden – även så ångest. Den är inte så ihärdig som vi vill tro, men tron om det späder på ångest. Försök att finna en tröst i det och en nyfikenhet. På så vis kan man lära om hjärnan och avdramatisera sin ångest. Kom ihåg att ångest lever på tankekonstruktioner. Att acceptera att vi inte vet vad som konmer hända ger inte stress – stress och ångest skapas av tankar om att det ska gå dåligt. Övningen kommer lära dig ett nytt sätt att förhålla dig till dig själv.

Zink – sänker kortisol och dämpar ångest

Jag började ta tillskott av Zink för ungefär två veckor sedan, och har faktiskt kunnat se en del fördelar. Bättre stämningsläge, djupare sömn och mindre känsla av att vara uppvarvad. Kunde sova gott inatt trots bakslag då jag ofta brukar få svårt att sova. Även ångesten har blivit bättre.

Detta förklaras delvis av att Zink är en kortisol antagonist och på så vis fungerar genom att sänka kortisolnivån. Kortisol är nedbrytande på kroppens organ och utsöndras i stora mängder vid stress. Det anses vara en stor faktor bakom varför vi utvecklar ett utmattningssyndrom vid hög och långvarig stress. Återkommer med uppdatering. Jag tar en halv på morgonen och en halv på kvällen innan sänggående.

Natt och dag med bakslag

Tidig morgon vid stugan

Det är verkligen natt och dag med dessa bakslag. Man märker tydligt hur hjärnkemin hamnar i obalans tillsammans med resten av kroppen. Så fort jag hamnar i dessa oerhört påfrestande bakslag så försvinner alla framsteg jag tidigare såg, det känns hopplöst, och det känns verkligen som det aldrig kommer bli bra igen. Sedan när det vänder, för det gör det ju, då är det som man kommer tillbaka till den riktiga världen. Ja – det är som två helt olika världar. Jag hade en jättebra vecka fram till igår. Jag tänkte innan att det här ska jag komma ihåg nästa gång jag kraschar men nu sitter jag här i den andra världen och försöker ta in detta och inte tänka svart – men det är ju så svårt!

Det går verkligen upp och ner hela tiden med utmattningssyndrom, och har man som jag fått en rejäl smäll i väggen så blir nog svängningarna kraftigare kanske. För mig är intryckskänsligheten det absolut jobbigaste symtomet och det blir mycket värre i bakslag. Sedan blir jag ledsen att jag är så pass illa däran efter hela 16 månader, men sena tillfrisknanden med utmattningssyndrom existerar bevisligen så jag försöker ha tålamod och hopp. Snart blir det förhoppningsvis dag igen.